Hem / Filmer / Feedback|tips / Uppdaterat (Sajt mer aktiv januari 2008-september 2011. Har haft ca 320 000 sidvisningar.)
Diverse i media:
klimat, klimatforskare, climate, koldioxid, solaktivitet. (Skapa nyhetsbox här.)

Sunday, May 3, 2009

Gore busted! Från veckans Global Warming Hoax Round-Up

Denna utmärkta utfrågning av Gore om Cap and Trade från Marsha Blackburn fanns i fredagens Global Warming Hoax Weekly Round-Up:



...och 7 av 10 amerikaner tror visst inte att antropogen global uppvärmning är ett stort problem eller överhuvudtaget är ett problem.

Om politikerna bara kunde ta det lite lugnt.

Klippet nedan från förhöret med Al Gore är också bra! Cirka 3 minuter in i det söker Gore komma undan med fraser och one-liners, men lyssna vidare. Steve Scalese frågar om Gore när han var vice president hade samtal med Enrons VD om hur utsläppsrättssystemet skulle utformas. Gore ser plötsligt mer ut som en omtumlad stammande fågelholk. Rätta mig om jag har fel, men i det förslagna cap and trade-systemet ska väl över 600 miljarder dollar årligen läggas, vilket alltså är över 4 procent av USA:s BNP. Av det lär Gore norpa åt sig en del. (Fanns även ett par länkar om det som jag inte hunnit kolla.)



Vore tråkigt om Cap and Trade-lagförslaget trots dess uppenbara brister antas i den så kallade bipartisanship-andan.

Fanns kanske inte så mycket mer superintressant. Kollade nu i all hast lite länkar och denna om Mike Hulme, som jag tidigare nämnt, kan väl nämnas. Han är en klimatforskare som tror på antropogen global uppvärming, men likt t ex Hans von Storch inte är en ylande alarmist. Har visst kommit ut med en ny bok som lär ta upp vad som egentligen borde göras, och jag tror att han bl a tar upp att +2 grader Celsius inte alls behöver vara dåligt samt att klimatförändring främst innebär problem att ta hand om lokalt.

Noterade förresten häromdan detta BBC-radioinslag, där -- låter det som -- StePhen SacKur (ja, han brukar vara lite PK) intervjuar Mike Hulme.

Veckans Global Hottie, Lily Cole, var klimatalarmist, så jag skippar henne. Ni får googla själva. Oops! Åldersgräns bör nog påkallas.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Twingly-tillbakalänkar: Politiken om Australiens modererade klimatpolitik; SvD:s alarmist har fel om nötkött, då en MIT-studie visat att kor inte ökar metanhalten; DN:s klimatalarm-papegoja om att papegojor kan dansa; SDS; VG
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 comments:

  1. Snowroller. Jag raderade vad du skrev eftersom du bara hade lyteskomik om knubbiga. Skriv gärna bättre kommentarer eller inga alls. Tack på förhand!

    ReplyDelete
  2. Intressant videoklipp med Al Gore och Scalese. Fågelholk är väl rätt träffande.

    Det som fascinerade var hur Scalese tvingar Gore att bli svarslös genom att påtala samröret med Enron och de ekonomiska intressen som ligger bakom utsläppshandeln. Han slår snabbt bort Gores simpla försök att tala om konsensus om månlandningsförnekare och håller benhårt fast vid sakfrågan, till Gores förtvivlan.

    Det slår mig hur jag saknar detta här. Al Gore behandlas med vördnad här som någon slags klimatpåve. Få politiker vågar ställa de hårda frågorna.

    Precis när min tilltro till politiker sviktar extra mycket dyker det upp någon som Scalese och väcker min respekt genom att göra precis det en politiker ska göra. Min hjälte för idag. Han hade fått min röst om jag bott i Louisiana.

    ReplyDelete

Anonyma, hitta på och ange signatur. Annars gäller att någorlunda hålla sig till ämnet och visa vanlig hyfs.

Note: Only a member of this blog may post a comment.


 
´´´´´