Hem / Filmer / Feedback|tips / Uppdaterat (Sajt mer aktiv januari 2008-september 2011. Har haft ca 320 000 sidvisningar.)
Diverse i media:
klimat, klimatforskare, climate, koldioxid, solaktivitet. (Skapa nyhetsbox här.)

Thursday, September 17, 2009

Vem är rik och vem är fattig -- WWF svarar

Youtube-länk


Personen som svarar är Mark Fenn, WWF:s representant på Madagaskar. Klippet är från filmen Mine Your Own Business. Fenn ska ha gett detta svar efter att ha visat den besökande frågeställaren, en arbetslös rumän, sitt lyxiga hem och sin båt (*).

WWF lär söka söker hindra gruvindustri i Rumänien och på Madagaskar, och därmed möjligheten för befolkningen att få arbete och utveckling. Fenn ska i samma inslag ha sagt att barns utbildning i Madagaskar inte har högsta prioritet (*).

----
(*) Bl a enligt recensenten Joe Schoffstall, men även andra jag läst. (Denna not tillagd p g a kommentar som menar att kritik mot uttalandet i videon -- som jag f ö inte uttalar utan bör finnas i tittarens reaktion -- försvinner om inte dessa påståenden om annat uttrycks så definitivt som om jag skulle ha primär källa till dem.)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 comments:

  1. Du tar upp tre saker och det utmynnar i tre st. Ska ha, lär söka och ska i samma inslag ha sagt. Det blir inte mycket kvar av kritiken efter de de svävande formuleringarna.

    ReplyDelete
  2. För det första är uttrycken inte satta på något som är beroende av det WWF-representanten säger, så ditt påstående att det inte blir mycket kvar av kritiken kan ju omöjligen stämma. Vad är din åsikt om uttalandet från WWF-representanten, som bevisligen finns på denna video oberoende av påståendena där jag har de uttryck du nämner.

    Dessutom är inte mina uttryck obefogade eller minskar meningarnas värde. Tvärtom. Det jag sätter uttrycken till är sådant jag tagit del av information om men inte kollat upp i primär källa. Att blogga är inte att vara journalist men jag är noga med att inte påstå om så allmänt cirkulerad information där jag inte själv kollat primärkälla utan att använda dylika ord.

    Jag har inte sett filmen och orsaken till "ska ha" i första stycket är att jag grundar det på ett antal beskrivningar av de som sett filmen. Nyss skrevs t ex detta. Bl a där nämns även det om barns utbildning, för vilket jag använde ordet "ska".

    Apropå "lär ska" i andra stycket har jag nu kollat upp (bl a artikel av Ken Gooding i all Africa.com mm, men även andra mainstream-media-artiklar med referenser) att WWF sökt stoppa gruvprojekt på Madagaskar. Att WWF vill stoppa en gruva i Rumänien minns jag ska beskrivas i Mind Your Own Business, men då jag inte heller där hade tid/lust att leta primära källor skrev jag "lär ska". (Detta svar tog f ö alltför lång tid att skriva!) Nu hittade jag denna pdf-fil av en rumänsk miljöorganisation där det explicit framgår att de stötts av WWF i kamp mot det gruvprojekt som filmen beskriver. Jag hittar inte på saker när jag använder dessa uttryck, precis som inte saker är påhittade i media när de används.

    I diverse texter används alltså dessa uttryck och om du tror att de innebär att det de används på inte kan vara riktigt vet jag inte, men det verkar så. Korkat (naturligtvis vid sidan av att ditt påstående att kritiken mot uttalandet av WWF-representanten falsifierades av meningar som inte hade med det att göra). Någon har sagt att det är en tragedi att de kunniga uttrycker sig osäkert och de okunniga säkert. Men att det är en tragedi måste väl bero på att gemene man inte är tillräckligt intelligent i läsande/lyssnande och tror på det som sägs tvärsäkert framför det som sägs nyanserat men faktiskt därmed är mer exakt.

    ReplyDelete

Anonyma, hitta på och ange signatur. Annars gäller att någorlunda hålla sig till ämnet och visa vanlig hyfs.

Note: Only a member of this blog may post a comment.


 
´´´´´