Ny Teknik nämner att brittiska vetenskapsakademin visat vad jag brukar påpeka (*), att elbilar inte minskar CO2 i länder med hög andel fossil el (minst 2/3 av alla länder, bl a Storbritannien). Jämte det gäller såklart att elbilen inte har fossilmotorns förbättrings-potential för CO2-minskning samt är ett dyrt sätt att minska CO2 på (i de fall CO2 minskas...). Rapporten ska ange att andel energi från kärnkraft, vindkraft och vågkraft måste öka för att elbilen ska minska CO2-utsläpp, men det fördyrar elen och ytterligare elbilens CO2-minskning. Ju dyrare sätt man minskar CO2-utsläpp på desto mindre CO2-minskning får man. (Fordon står förresten för cirka 1/5 av CO2-utsläppen.) Elbilens höga kostnad och usla prestanda är ett faktum och massproduktion skulle i nuläget få redan höga priser att skena pga Litium-behov. En översikt av total miljöpåverkan är knappast självklart till elbilens fördel ens när denna minskar CO2.
(*) Bland otaliga diskussioner denna, denna och denna.
Relaterat i Twingly-media: YA, HD, HD(2), BT, Barometern, SvD
Andra bloggar om: fordon, miljö, miljöpolitik, klimat, klimatet, klimatpolitik, koldioxid, elbil, elbilar, Storbritannien
Saturday, August 14, 2010
Forskare: Elbilen ger inte mindre CO2-utsläpp
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Well DUH! Om elen gör på ett skitigt sätt så självklart minskar inte utsläppen.
ReplyDeleteByt till ren el däremot som vattenkraft, kärnkraft eller vind däremot så blir det en dj-vla skillnad.
Många ser stora fördelar med eldrift i bilar:
ReplyDeletehttp://tinyurl.com/255soqx
Nonsens. kol el har en verkningsgrad på över 50 % medan typ en diesel motor har ca 30 % så summa sumarum blir det "bättre".
ReplyDeleteEl övergången löser mest oljeberoendet. AGW är ju blaj ändå.