Hem / Filmer / Feedback|tips / Uppdaterat (Sajt mer aktiv januari 2008-september 2011. Har haft ca 320 000 sidvisningar.)
Diverse i media:
klimat, klimatforskare, climate, koldioxid, solaktivitet. (Skapa nyhetsbox här.)

Sunday, May 24, 2009

Ge oss fysiken tillbaka! Postmodern relativistism i naturvetenskap

Tog mig friheten att översätta en text av australiske forskaren Walter Starck publicerad på Jennifer Marohasys blogg.

Läs gärna orginaltexten på Marohasys blogg!

Efter översättningen av Jennifers publicering av Starcks text nedan följer inledningen av en text av brittiske fysikern Wellington Grey där han beskriver sina erfarenheter av hur fysikutbildningen i Storbritannien "postmoderniserats".

Fysik är vetenskapen som behandlar fysiska lagar och processer och tillstånd samt egenskaper hos materian och energi, naturligtvis inkluderande värmetransporten i atmosfären som ligger till grund för teorin om antropogen global uppvärmning. Det finns kritik bland en del fysiklärare i både Storbritannien och Australien att fysikens läroplan har skadats där i synnerhet "beräkning har ersatts av skrivande", att "precision har försvunnit". En fysiklärare menar faktiskt: medan fysik en gång var ett ämne som var oförorenat av flöden av formbara ord måste nu istället allt beskrivas i ord.

Beklagande dessa lärares problem har biolog Walter Starck föreslagit att problemet är att postmodernism använder sin inflytandeställning i den akademiska världen och dess dominans i den statligt finansierade utbildningen sätter spelreglerna och kräver att det inte finns någon objektiv sanning någonstans så att min sanning kan vara lika bra som din sanning. Enligt Dr Starck:

"Under större delen av det gångna århundradet sökte social forskning anta den evidensbaserade, rationellt konsekventa och empirisk testade metodologi som är grundläggande i naturvetenskap. Oftast misslyckades de. Inte nog med att deras ämne ofta beskrev oöverstigliga problem, utan ett faktiskt antagande av sådan metod hade inneburit avståndstagande från stora delar av den etablerad samsynen inom hela deras forskningsdisciplin.

Mot slutet av det förra århundradet gav de till sist upp den vetenskapliga metoden till förmån för en postmodern filosofi som förnekar möjligheten av objektiv kunskap och objektiv verklighet. Verkligheten kan vara vad som helst som man väljer att tro och riktighet är helt och hållet ett politiskt val som fastställt genom konsensus. Detta tillvägagångssätt elimineras på ett fint sätt det ständigt ökande hotet från pågående vetenskapliga upptäckter vilka alltmer ifrågasatte deras grundläggande doktrin.

Att förneka existensen av en objektiv verklighet och av vetenskapens framgång i upptäckter är inte lätt. Det krävs en hel del fördunkling. En helt ny terminologi behövde utvecklas och ett stort antal existerande termer omdefinierades. Likt den nya postmoderna filosofin som sådan behövde denna nya terminologi framstå som sofistikerad och exakt samtidigt som den egentligen inte band sig till något som empiriskt kunde testas.

Trots att postmodernisterna var framgångsrika i att bryta all koppling till verkligheten, resulterade den fördunkling som krävdes att ingen, inklusive dem själva, förstod vad de pratade om samt ytterligare marginalisering av deras discipliner. Trots att vi alla ännu är överens om att de är viktiga vet ingen varför.

Inför ökande irrelevans och tävlandes om inflytande och finansiering mot andra discipliner som har den orättvisa fördelen av att producera önskvärt verkliga resultat i en verklig värld har postmodernismen förfallit till slutliga lösningen. Användande sin position och sitt inflytande i den akademiska världen och sin dominans i den statligt finansierade utbildningssektorn är det den som sätter spelreglerna. Andra discipliner (särskilt inom naturvetenskapen) kommer fortsättningsvis att utbildas i enlighet med postmoderna metoder, värderingar och förståelse. Det kommer inte att finnas någon objektiv sanning. Texter kommer att dekonstrueras för att skapa inbjudande läsning. Empirisk bevisning kommer bara att tillåtas för till stöd för politiskt korrekta agendor. Och, viktigast av allt, min sanning kommer att vara lika bra som din sanning.

Snart kommer fysikens sanningar att ligga på samma nivå som de kurser i genusvetenskap, popkonst, nykolonialism och Illuminati-konspiration. Välkommen till din nya sköna värld.

Walter Starck
Townsville, Australia"

Ej översatt fortsättning av Marohasys bloggpost:
Notes and Links

A physics teacher begs for his subject back
Echoing many of the problems our latest report The Corruption of the Curriculum has examined, Wellington Grey writes in an open letter to AQA and the Department for Education:

"I am a physics teacher. Or, at least I used to be. My subject is still called physics. My pupils will sit an exam and earn a GCSE in physics, but that exam doesn’t cover anything I recognize as physics. Over the past year the UK Department for Education and the AQA board changed the subject. They took the physics out of physics and replaced it with… something else, something nebulous and ill defined. I worry about this change. I worry about my pupils, I worry about the state of science education in this country, and I worry about the future physics teachers — if there will be any.

I graduated from a prestigious university with a degree in physics and pursued a lucrative career in economics which I eventually abandoned to teach. Economics and business, though vastly easier than my subject, and more financially rewarding, bored me. I went into teaching to return to the world of science and to, in what extent I could, convey to pupils why one would love a subject so difficult.

For a time I did. For a time, I was happy.

But this past academic year things changed. The Department for Education and the AQA board brought in a new syllabus for the sciences. One which greatly increased the teaching of `how science works.’ While my colleagues expressed scepticism, I was hopeful. After all, most pupils will not follow science at a higher level, so we should at least impart them with a sense of what it can tell us about our universe.

That did not happen

The result is a fiasco that will destroy physics in England.

The thing that attracts pupils to physics is its precision. Here, at last, is a discipline that gives real answers that apply to the physical world. But that precision is now gone. Calculations — the very soul of physics — are absent from the new GCSE. Physics is a subject unpolluted by a torrent of malleable words, but now everything must be described in words.

In this course, pupils debate topics like global warming and nuclear power. Debate drives science, but pupils do not learn meaningful information about the topics they debate. Scientific argument is based on quantifiable evidence. The person with the better evidence, not the better rhetoric or talking points, wins. But my pupils now discuss the benefits and drawbacks of nuclear power plants, without any real understanding of how they work or what radiation is.

[...]"
Läs allt här!

Grey avslutar sin text med följande stycke:
"I beg of the government and the AQA board, please, give me back my subject and let me do my job.

Sincerely,
Wellington Grey
http://www.WellingtonGrey.net"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

3 comments:

  1. Sant,Sant. Tack för detta.
    Forskningen är idag en urvattnad tillrätta lagd subjektiv ideinriktning.

    ReplyDelete
  2. Tack Sivan. Forskning är knappast bara agendadriven, men såna tendenser finns nog och statligt finsierad forskning lär inte ha mindre problem. (Såg att Uppsala universitet bränner en bok, som om universitetet av PK-skäl inte längre försvarar yttrandefrihet och forskningens frihet. Chockerande!) Har man inte alls något PK i en ansökan om forskningsmedel är det nog svårare att bli finansierad.

    Apropå utbildningen här var FP:s förslag om elitklasser i matematik en positiv nyhet, men jag misstänker att det redan gått utför i skolorna och det mycket beroende på nycker i lärarutbildning.

    Värst i dessa texter är nog den påstådda läroplanen i Storbritannien. Om samma sak skulle ske här får man väl hoppas på "civilt motstånd" på gräsrotsnivå!

    I en fenomenal kommentar på Johan Ingerös blogg häromdan beskrevs matematikämnets utveckling:

    "1950-talet: En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset. Hur stor var vinsten?

    1960-talet: En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 16 kronor. Var snäll och räkna ut vinsten.

    1970-talet: En jordbrukare sålde mängden A potatis för penningmängden B. B är en mängd, som lyder regeln B är en krona. Rita 20 små streck (///////////////////) för att beskriva mängden B, en för varje krona. I den mängd C, som beskriver produktionskostnader borde finnas 16 små sträck (////////////////). Rita nu en bild av gruppen C som är en delmängd av mängden B och uppge mängden D som ger svar på frågan: Hur stor är den mängd som beskriver vinsten?

    1980-talet: En jordbrukare säljer en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset, vilket gör 16 kronor. Vinsten är alltså 1/5 vilket gör 4 kronor. Stryk under ordet potatis, och diskutera det med dina kamrater."

    ReplyDelete
  3. Det är likadant inom historieundervisningen. Det är fortfarande kungar och krig med lite bönder inkilade här och där. När jag kom till universitetet och stötte på orden historiementalitet och källkritik blev jag väldigt perplex. Man blir inte förberedd på sånt när man går i skolan upp till 19 års ålder. Man får tydligen inte lära sej att tänka efter. Att tänka får man lära sej men det är inte samma sak.

    ReplyDelete

Anonyma, hitta på och ange signatur. Annars gäller att någorlunda hålla sig till ämnet och visa vanlig hyfs.

Note: Only a member of this blog may post a comment.


 
´´´´´