Vissa saker är bara roliga att översätta. ;-) Varsågoda.
-------
Eko-seglare räddades av oljetanker-------
Ett expeditionsteam som satte segel från Plymouth för en 5000 sjömils koldioxidfri resa till Grönland har räddats av en oljetanker.
Raoul Surcouf, Richard Spink och skeppare Ben Stoddart sände nödsignal då de fruktade för sin säkerhet under vindar på 68 mph (109 km/h).
Alla tre rapporteras vara utmattade men säkra ombord på Overseas Yellowstone.
Surcouf, 40 år från Jersey samt herr Spink, 31, och Peter Stoddart, 43 från Bristol antas anlända i USA den 8:e maj.
"Ett hjärtligt tack"
Teamet, som lämnade Mount Batten Marina i Plymouth den 19 april i en båt kallad Fleur, sökte lita till segel, sol och handkraft på en 933 km resa till och tillbaka från högsta punkten på Grönland is.
Expeditionen följdes av upp till 40 skolor över hela Storbritannien för att främja medvetenhet.om klimatförändring.
Men fruktansvärt väder försvårade deras resa efter 27:e april, kulminerande med räddningen den 1:a maj efter att båten tillfälligt vält tre gånger av vinden.
I en incident slog Stoddart i huvudet och vindgeneratorn samt solpanelerna rycktes loss från segelbåten.
Vatten kom också in i båten från vågorna som bröt in över den och besättningen tog sin tillflykt till främre kabinen.
Besättningen var 644km utanför Irlands västkust när de sände ett mayday-anrop till Falmouth kustbevakning som samordnade undsättning med irländska kustbevakningen.
Övergången från Fleur till Overseas Yellowstone skedde i vindar på 42 mph (67 km/h).
Spink och Surcouf kunde hoppa över på en repstege. Men Stoddart föll i havet och fick en lina utkastad av besättningen så att han kunde halas ombord.
Teamets taleskvinna Jess Tombs sa: "De är alla överväldigat lättade över att vara i säkerhet.
"De önskar ge ett hjärtligt tack till kustbevakningen för deras professionalism samt till den enastående kaptenen och besättningen på Overseas Yellowstone."
Tro om vissa skolbarn som följde teamet fick en traumatiskt upplevelse när så inconvenient saker hände som att solpaneler slets loss från eko-båten samt att en oljetanker undsatte den? Förhoppningsvis fick några upp ögonen.
Hoppas nu inte stackarna i Catlin Arctic Survey måste undsättas lika dramatiskt...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillbakalänkning: KB; Dagbladet
Andra bloggar om: klimat, klimatet, skola, alternativ energi, Storbritannien, segling
Tvivlar på att "dom får upp ögonen" Det är mera fanatism och religiöst vetande som är grunden för klimathysterikerna.
ReplyDeleteJag vet inte riktigt hur du har gjort omräkningen från sekundmeter till km/tim. 10 m/s motsvarar 36 km/tim. (Jfr ett hundrameterslopp på 10 s). 68 m/s motsvarar alltså 245 km/tim och 42 m/s motsvarar 151 km/tim.
ReplyDeleteDu kanske borde rätta.
I vilket fall förändrar det ju inte den vanliga idiotin i samband med denna typ av projekt.
Hoppsan. Mph stod det, inte mps. Oacceptabelt av mig! Min odugliga bortförklaring får bli att det gjordes sent och forcerat innan jag själv "dukade under". (Är kanske van att läsa mps i samband med vind? Miles "så brittiskt"; dålig ursäkt fullbordad...)
ReplyDelete(Går inte i god för att siffrorna stämmer. Fanns ett fel i artikeln där sträcka skrevs som hastighet, vilket jag ändrade.)
Tack för påpekandet!
Cirka 30 m/s blåste det med andra ord...
ReplyDeleteUnderbar historia! Huvudet i vindsnurran, avblåsta solpaneler, räddade av oljetanker...
Undrar om inte vår Herre försökte säga dem något?
Christoffer. Ja, den skulle göra sig utmärkt i Hollywoodversion!
ReplyDeleteAnti-Waterworld. ;-)