När jag nyss några minuter hörde Maud tala om att staten inte ska driva företag blev jag spontant riktigt glad... Men rätt snart fick man rejäla Nils G Åsling-vibbar; en oroskänsla över en näringspolitik lik sent 70-tal.
Förutom att Maud kritiserade upplevelsen av att GM hoppats att staten ska ta ansvar för Saab (var det så konstigt om regeringen besökte dem för en diskussion?) menade hon att övertagande av Saab för biltillverkning "är inte vår [svenska statens] affärsidé".
Eh? Så staten har alltså en affärsidé?! Verkar tyvärr så. Maud ägnade en del av pressträffen åt regeringens planer på att istället för biltillverkning inrikta produktion mot vindkraft, som näringsministern hävdade, med tanke på koldioxidhysteri ... eh... koldioxidnedskärningar (sa hon visst!), har en lysande framtid.
Jag skulle vilja påstå motsatsen. Vindkraften har (oavsett statligt subventionerad expansion) misslyckats överallt genom att den är dyr och oattraktiv ur miljö-, CO2-minsknings- och energisynpunkt. Regeringens gigantiska satsning på vindkraft -- "efterfrågan" har man alltså skapat -- är därmed förkastlig. Se gärna fakta i mina vindkraftinlägg här.
Bilar, däremot, är framtiden. Även fossildrivna bilar! Alternativ finns inte. För elbilen Tesla får man betala bortåt 1,5 miljoner kronor för en liten tung bil med kort räckvidd och medioker topphastighet -- problem som alla elbilar har.
Klimathysterin, uppbyggd på felaktigheter vårdade av IPCC, måste dock -- trots politikers nu naiva tro på det de ilurats är vetenskaplig sanning -- förr eller senare ge vika. Fossilbränslen kommer inte under överskådlig tid att börja sina (man menar bl a att djupkällor innehåller ännu okända enorma kvantiteter). Framtiden torde bli ungefär lika fossil som vår nutid.
Saab då?
I någon läsaromröstning jag såg igår ansåg cirka hälften att bland fyra alternativ försäljning av Saab till en utländsk biltillverkare var det bästa. Det kan vara så och Saab säger sig själva tro på det. I alla händelser tror jag att Saab själva måste ta initiativet där regeringen kanske kan ge visst stöd i exempelvis promoting.
Mauds ambitioner om vindkraftverkproduktion lät mest som hardcore planekonomi och skulle nog kunna bli något av det mest problematiska i Saabs hanterande av sin framtid.
------------------
Uppdatering: Andra tveksamheter.
För det första: Jag känner inte till detaljerna i detta, men det förefaller mig som om GM önskat att 5 miljarder kronor från regeringen ingått i ett rekonstruktionspaketet där Saab sedan kunnat säljas, samt att regeringens vägran att skjuta till det kan innebära snar konkurs. Det kan eventuellt försvaras, men 5 miljarder kronor räcker inte långt när en av Mauds vindkraftparker ska subventioneras. Det Maud verkar anse är att statliga vindkraft-subventioner på 100-tals miljarder är marknadsmässiga, medan 5-miljarders-rekonstruktion av Saab innan försäljning inte är det. Det är mycket möjligt att både Saab och vindkraft inte är värda pengar, men framförallt borde inte vindkraft vara det.
För det andra: Mauds attack mot GM, att de inte tagit sitt ansvar utan skyfflat notan på svenska skattebetalare, känns på flera sätt märklig. Hur ska en politiker kunna ge en objektiv bedömning av ett privat företags insats? Och vidare, på vilket sätt har GM "skjutit över notan" på svenska skattebetalare? Det är endast svenska regeringen som kan tvinga skattebetalare att bekosta något, så Mauds utfall känns något virrigt. Själv vill hon alltså ha vindkraft som bör kosta oss skattebetalare många 10-tals miljarder per år.
(Beskuren bild av Anders Wiklund/SCANPIX)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillbakalänkning: SvD pressträffen; SvD; SvD; DN; DN Lasse Swärd; Sydsvenskan; Ny Teknik; AB; AB; AB
Andra bloggar om: samhälle, Saab, GM, ekonomi, energi, industri, industripolitik, vindkraft, centerpartiet, Maud Olofsson, Alliansen
Svensk el i september 2024
2 months ago
"Bilar, däremot, är framtiden. Även fossildrivna bilar! Alternativ finns inte."
ReplyDeleteTroligen finns ett överskott på bilar idag. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från sina arbeten. Källa infrastrukturpropositionen sidan 150. Hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från en järnvägstation. Källa banverket. Fem kilometer tar 15-20 minuter att cykla.
Så jag tror många kanske skippar den egna bilen framöver. Istället åker de taxi eller hyrbil vid behov. Biluthyrningen har ökat med över 20% sen 2006.
Om Sveriges ekonomiska standard sjunker till afrikansk nivå är vårt överskott på bilar gigangiskt.
ReplyDeleteOm ekonomin sjunker som den nu har gjort är kanske "överskottet" det vi idag ser på lagerplatser och det som du kanske avser.
Beträffande infrastrukturpropositionen undrar jag vart du vill komma? Anser du att staten ska se till att det finns rätt antal bilar utifrån de siffror om avstånd till arbete mm som du nämner?
"Om ekonomin sjunker"
ReplyDeleteDet handlar inte om ekonomin, det handlar om behovet och köpviljan. Önskar kunderna inte köpa produkten så spelar det ingen roll hur mycket pengar de har.
"Anser du att staten ska se till att det finns rätt antal bilar utifrån de siffror om avstånd till arbete mm som du nämner?"
Nej.
Att de data om avstånd till lstationer mm som du nämner inte visar hur bilförsäljningen kommer att se ut visas av nämnda data gällt tidigare men att vi ändå hade en ökade bilförsäljningen under de senaste decennierna.
ReplyDeleteFolk är inte intresserade att vara hänvisade till -- som jag såg -- dina käpphästar cykel och tåg, och därför kommer en fortsatt köpvilja att finnas.
"Folk är inte intresserade att vara hänvisade till -- som jag såg -- dina käpphästar cykel och tåg"
ReplyDeleteJo, det är dom. I storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö är biltätheten 365, 357, resp 386 bilar per tusen invånare. Jämför det med riksgenomsnittet på 461. Det beror förstås på att storstäderna erbjuder bättre möjligheter att välja bort eget bilägande. Källa Fordon i län och kommuner vid årsskiftet 2006/2007
I Malmö och Linköping sker 30% av resorna med cykel. I Köpenhamn (PDF) sker 36% av alla resor till arbete med cykel. Stadens mål är att öka detta. Till år 2015 ska 50% av alla resor till arbete och utbildning ske med cykel.
För längre resor har snabbtåg och lågprisflyg blivit populära alternativ. Det vore förvånande om resmönstrena inte så småningom slår igenom i ett lägre bilinnehav.
"Det beror förstås på att storstäderna erbjuder bättre möjligheter att välja bort eget bilägande"
ReplyDeleteNja, det beror nog mer på att det inte är så enkelt att ha en bil i stan pga parkeringsmöjligheter och höga kostnader förenat med dito.
Erik Sandblom. Det kan nog bero på en kombination av att storstäder har många unga, bättre kollektivtrafik samt att det är dyrt att ha bil i en stad.
ReplyDeleteJag har inget att invändningar mot att man har mindre bil per person i storstäder, och inte heller mot att du förordar att fler använder tåg och cykel om du inte anser att politikerna ska styra de val folk gör. (Jag gissar att du är eller skulle kunna tänka dig att vara medlem i cykelfrämjandet...)
Beklagar att jag missförstod dig om politik, men när du inledde med statistik från regering och ett verk... ;)
(Jag är f ö inte för att vi mångdubblar oljekonsumtionen, vilket följden blir om alla fattiga blir rika och får dagens fossilföbrukning per capita i väst. Risken för sura hav ökar ju då. Snarare skulle jag vilja se och tror att vi i väst klarar lägre fossilförbrukning genom energieffektivisering. Kanske -5 procent per decennium samt att ökningen i övriga världen går mot ett max på en lägre nivå än vad vårat var. Den ökningen är ju f ö alltid långsam.)
Richard och Magnus, parkeringen i städer skulle vara ännu dyrare och krångligare om det inte vore för regler och lagar. Enligt plan- och byggnadslagen är kommunerna skyldiga att upprätta en parkeringsnorm. För att få bygglov måste byggherren lova att bygga minst det antal p-platser som parkeringsnormen föreskriver.
ReplyDeleteMalmö stad: Parkeringsnorm
Det innebär alltså att parkeringen subventioneras av byggbolagen och deras kunder.