Ett måndags-svep.
"I calculated a true global sea ice anomaly in this post using the National Snow Ice Data Center data. What would you say if I told you that over the last 30 years the sea ice area has stayed flat or even trended — Up!!!??? [...]"(HT: Anthony Watt.)
Över en halv miljard förnekare i ett enda land! CyberMedia India Online:
"...respondents in India believe there is too much fuss about the environment (79 percent) and they do not believe the world is experiencing global warming (56 percent). Still, 92 percent feel it is their duty to contribute to a better society and environment."(HT: Jennifer Marohasy.)
Apropå att värna miljön men inte tro på dogmen att människan styr klimatet, inleder J Dwight en Sun Journal-artikel så här:
"Be skeptical about global warming and you're branded with a scarlet "D" for "Denier." Say global warming is a crock, and you are shunned at parties.(HT: Russ Steele)
I'm an environmentalist, like most in Maine, but I'm not an environmental zealot. [...]"
Att en miljon blev utan ström i svinkalla nordöstra USA tror jag svenska medier faktiskt skrev om. Här CNN om att guvernörerna i Massachusetts och New Hampshire utlyst katastroftillstånd.
Att det nu knappt är varmare på jorden än snittet de senaste tre decennierna avspeglar sig kanske i det nämnda och samtidiga (inte onormala) köldknäppar i bl a Kina. Reuters:
"A Siberian cold front swept China on Thursday, with temperatures in the capital plunging below freezing and thousands stranded on snowbound expressways in the remote far northwest.
The state weather observatory launched a cold weather emergency response plan on Wednesday to tackle disasters after record cold and snow brought down power lines and paralysed much of the usually mild south earlier this year."
Hur klarar sig elbilar när en med tanke på batterikapacitet och kupévärme redan kort räckvidd förkortas ytterligare vid säg 30 minusgrader? Financial Times skriver i artikeln Politically inconvenient truth about electric cars om en utredning som tydligen krävts för att för politiker belysa kanske inte ovan nämnda men några självklara nackdelar med elbilar. (HT: Planet Gore.) Jag tvivlar på att rapporten nämner alla funktionsproblem med elbilen, och ett argument mot dem som jag knappt sett är att de flesta länders elproduktion är övervägande fossil. Varför beskrivs då eldrift som fossilfri? I en eco-chic-religiös värld är kanske fakta ovidkommande... För vänstern handlar annars detta knappast om klimatet, utan om ett nytt samhällssystem.
Ruth Lea påpekar i artikeln Britain's climate change policies are futile and costly om elpriset:
"A study by the energy consultancy Pöyry, commissioned by BERR, showed that the annual cost of meeting the Renewable targets could be as high as £200 per household in 2020.(HT: CO2 Sceptics.)
SvD om oroväckande nyhet om personer Obama tillsatt för att driva en radikala klimatpolitik. Bl a ska EPA:s förre chef samordna klimat- och energifrågor. Energiminister blir Steven Chu, som inte har så stor politisk erfarenhet och varit lika klimatalarmistisk som Al Gore.
Uppdatering: Obamas val kommenteras förresten i denna Wall Street Journal-artikel. Steven Chu beskrev i ett tal (National Energy Summit i somras) vad våra barn och barnbarn kommer att få uppleva:
"[W]e are not talking not ten thousand people. We are not talkning about ten million people. We are talking hundreds of millions to billions of people being flooded out, permanently."Detta går stick i stäv med IPCC:s förutsägelse (skattningar finns där 1 miljon människor hotas). Chu förordar vidare biobränsle för fordon och jetplan.
Tyvärr global warming-troende Lomborg faller iofs inte för vänster"lösningar". Reason.tv:
(HT: The Chilling Effect)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillbakalänkning: SvD; SvD; SvD; SvD; DN; DN; AB; Sydsvenskan; Sydsvenskan; Sydsvenskan; Ny Teknik
Andra bloggar om: samhälle, miljö, klimatpolitik, klimat, klimatet, Björn Lomborg, klimatfrågan, global warming, arktis, skeptiker
Det blir nog ingen norsk elbil: http://ing.dk/artikel/94297-ekspert-think-konkurs-saetter-el-bilen-fire-aar-tilbage
ReplyDeleteMärkligt att Lomborg, vars åsikter om prioriteringar jag delar, inte ifrågasätter hela klimahotsdebatten. Har läst tre böcker av honom och han gör ju grundlig efterforskning om det mesta så varför granskar han inte koldioxidteorin?
ReplyDeleteNatrix. Där ser man.
ReplyDeleteRena elbilstillverkare lär inte ha det lätt, med klen efterfrågan. Tesla har också bekymmer. Enligt denna artikel sökte de i oktober 400 miljoner dollar, och enligt denna häromdan sökte de 20 miljoner dollar, och hade då säkrat ett lån på 200 miljoner dollar från energidepartementet.
Det är annars, som FT skriver, rimligare med hybrider, men inte ens hybrider är alltid rätt. Det beror på användning och om el är fossilt producerad. Jag tror att minst 2/3 av befolkningen i utvecklade länder har minst 2/3 fossil elkraft, så miljömässigt är det ingen universallösning.
För fordon som drar mindre nytta av hybriden kan det nog ur bränsleåtgångssynpunkt vara bättre att satsa resurser på att utveckla effektivare förbränningsmotorer.
Men bilar som går i städer (låg hastighet ger elmotordrift) kan nog bli effektiva för kunder. Peugeot satte en kostnadsgräns på max 20000 kr för en hybridinsats i en modell, och klarade gränsen.
(Man ska väl inte vara för negativ till hybriden; om fusionskraft gör el nästan gratis om 50 år får man så som 90-åring skämmas för att ha dissat el för mycket. :-)
Hybrid alltså knappast alltid bra eller ekonomiskt, och batterier ska hanteras miljösäkert. Detta ska såklart smyga igång som annat. Mindre attraktivt för minus 30 grader, minskar inte fossilt vid fossilkraft och måste spela på marknadsvillkor, annars saboteras teknikens potential!
Tyngre bilar och bussar i ständig trafik ska visst spara mycket (Volvo har kanske detta för bussar...). Men som klimatgrej -- eller sätt att minska beroendet av olja från arabstater -- ger det ju bara utdelning i länder som t ex Sverige, Norge och Frankrike.
"För vänstern handlar annars detta knappast om klimatet, utan om ett nytt samhällssystem."
ReplyDeleteSedan länkade du till min blogg. Vill bara påpeka att jag inte är vänster!
Hybrider kan kanske vara bra i stora städer där man vill minska på luftföroreningarna.
ReplyDeleteGenerellt gäller annars att dubbla system är dyrare än enkla.
Även hybrider har det tufft:http://ing.dk/artikel/94309-krise-toyota-dropper-produktion-af-populaer-hybridbil
ReplyDelete